RELACJA Z WYMIANY POLSKO – NIEMIECKIEJ W BAD SEGEBERG!
Wpisany przez krakowska

W dniach od 17 do 23 września 2014r. odbyła się wymiana polsko - niemiecka, w trakcie której 12 uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych odwiedziło swoich rówieśników z Bad Segeberg w Północnych Niemczech. Po 17 godzinach podróży byliśmy zmęczeni, ale również szczęśliwi, że możemy odwiedzić naszych  niemieckich kolegów.

Na miejsce dotarliśmy w dn.17.09 o godzinie 8.00. Na przystanku autobusowym czekali nasi koledzy, którzy gorąco nas powitali, po czym zostaliśmy zaproszeni do szkoły, gdzie czekało na nas pyszne śniadanie. Zostaliśmy powitani przez pana Wicedyrektora Berufsbildungszentrum. Po posiłku udaliśmy się na rynek miasta, gdzie mieliśmy za zadanie odnaleźć zabytki miasta, pracując z GPS-em. Finałem naszej zabawy było odnalezienie skarbu o godzinie 13. Następnie udaliśmy się do naszych rodzin.

Drugi dzień wymiany przeznaczyliśmy na zwiedzanie szkoły, zapoznanie się z jej organizacją. Okazało się, że są to dwa duże budynki, wyposażone w najnowszy sprzęt, przygotowujące uczniów do wybranych przez nich zawodów. Później tworzyliśmy własne gry integracyjne. Najwięcej frajdy sprawiła nam zabawa z jajkami. Jej celem było stworzenie ochrony dla jajka: z rurek, tektury, taśmy, balonów i kartek, tak, aby jajko po zrzuceniu z 2 piętra na beton nadal było całe.

Piątek spędziliśmy w parku wspinaczkowym w miejscowości Kiel. Byliśmy tam kilka godzin. Pełni wrażeń po przebytym torze wspinaczkowym, urządziliśmy wspólny piknik. Jeżeli ktoś bał się wspinać lub był zmęczony to mógł pójść na plażę, która znajdowała się naprzeciwko parku i  mógł zrelaksować się na wybrzeżu Morza Bałtyckiego.

Kolejny dzień spędziliśmy w Hansapark`u. Jest to duże wesołe miasteczko. Otrzymaliśmy bilety upoważniające nas do korzystania z wszystkich atrakcji znajdujących się na terenie miasteczka. Spędziliśmy tam około 5 godzin. Gdy wracaliśmy do Bad Segeberg każdy z nas był zadowolony, niektórzy nawet mokrzy, po niektórych wodnych atrakcjach, ale każdy z nas z chęcią by tam wrócił.

Niedziela okazała się dniem rodzinnym. Każda z rodzin mogła zabrać swoich polskich podopiecznych w wybrane miejsce. Natomiast czterech uczniów, którzy znajdowali się w schronisku młodzieżowym zostało zaproszonych do niemieckich rodzin, więc każdy z nas miał własne ciekawe zajęcie, nikt z nas się nie nudził. :)

Przedostatni dzień spędziliśmy w szkolnej pracowni gastronomicznej. Zostaliśmy podzieleni na grupy, z których każda miała przygotować sałatkę ziemniaczaną i upiec ciasto. Mimo łez wylanych podczas obierania cebuli jedzenie okazało się pyszne. Okazją do jego sprawdzenia był pożegnalny posiłek, na który przybyli wszyscy uczniowie, nasi opiekunowie oraz rodzice naszych niemieckich kolegów.

Ostatni dzień wymiany poświęciliśmy na prezentowanie naszych gier oraz przygotowaniu plakatów, które mają na celu zachęcenie niemieckich uczniów do wzięcia udziału w wymianie w maju 2015r. Po południu zjedliśmy ostatni wspólny obiad. Nastąpiło oficjalne podziękowanie niemieckim opiekunom: p. Birge Bracker, p. Katrin Thumann i p. Aleksandrze Urbaniak. O godzinie 18 zostaliśmy pożegnani przez naszych niemieckich przyjaciół i ich rodziców.

Wszyscy polscy uczniowie przyznają, że udział w wymianie okazał się czymś wspaniałym, a nawet jedną z najlepszych decyzji w naszym życiu. Mogliśmy poznać inną kulturę, styl życia, życie szkolne naszych niemieckich przyjaciół oraz nawiązać nowe znajomości. Niemal wszyscy uczestnicy wymiany wezmą w niej udział ponownie w maju 2015r. Niestety parę osób kończy szkołę w tym roku i nie będzie mogło wyjechać ( czego naprawdę żałujemy).

Wszystkim serdecznie polecamy udział w wymianie :)

Realizacja wymiany była możliwa dzięki środkom finansowym otrzymanym z organizacji Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży w Warszawie.