WYMIANA POLSKO - NIEMIECKA W NASZEJ SZKOLE
Wpisany przez krakowska

W dniach od 23 do 30 maja 2018 r. w naszej szkole odbyła się wymiana polsko- niemieckiej z uczniami z Bad Segebergu. Był to dla nas zdecydowanie tydzień ciekawy i pełen nowych wrażeń.

Goście przybyli do nas w środę w nocy po długiej podróży z lotniska w Katowicach. Lekko zestresowani, ale również podekscytowani powitaliśmy nowych lokatorów, a następnie przewieźliśmy ich do naszych domów. Nie było zbyt wiele czasu na rozmowy, gdyż było już bardzo późno, jednak następnego dnia mieliśmy możliwość poznania się bliżej.

Drugiego dnia w szkole odbyło się uroczyste powitanie naszych gości przez p. dyrektora Krzysztofa Małka. Po krótkim przemówieniu rozpoczęliśmy gry integracyjne, których prowadzącą była pani pedagog Joanna Dobrzańska. Dzięki nim przełamaliśmy nieśmiałość i trochę zbliżyliśmy się do siebie. Uczestniczyliśmy także w lekcji języka angielskiego u pani Moniki Mrzygłód oraz konkursie czytania bajek po angielsku- zorganizowanym przez p. Arletę Zwolińską, p. K. Papugę oraz p. M. Mrzygłód. Gdy nadeszła pora obiadowa uczniowie technikum gastronomicznego zaprosili nas- uczniów oraz dyrekcję i nauczycieli - na przepyszny posiłek. Następną atrakcją tego dnia była wizyta w salonie fryzjerskim pani Magdaleny Świderskiej.

Piątek, trzeci dzień wymiany, spędziliśmy na wyprawie do Morskiego Oka. Przewodnik, którym był pan Mariusz Lasota, nie oszczędzał naszych sił. Jednak po długiej i ciężkiej wędrówce ujrzeliśmy zapierający dech w piersiach widok, który był rekompensatą za wszystkie trudy wyprawy. Wszyscy byli oczarowani pięknem polskich gór.

Następnego dnia (sobota) czekała nas wycieczka do stolicy Małopolski. Zmęczeni po dniu poprzednim, jednak ciekawi nowej przygody ruszyliśmy w kierunku Krakowa. Wycieczkę rozpoczęliśmy od przejścia przez Planty aż do Rynku Głównego. Pan przewodnik pokazał nam wiele ciekawych miejsc i przedstawił ich historię. Byliśmy także na Wawelu oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pomimo upału, który nam towarzyszył, wszyscy byliśmy zachwyceni Starym Miastem.

Niedziela była tzw. "Familientag"- czyli dniem u rodziny goszczącej. Przedpołudniem udaliśmy się na Mszę Św. do kościoła. Mimo różnicy wyznań, Niemcy w większości chętnie uczestniczyli we Mszy Świętej, która - jak sami przyznali - znacznie różniła się od nabożeństwa w kościele ewangelickim. Z powodu, że tego dnia organizowany był Piknik Rodzinny, większość z nas wraz z gośćmi popołudniem udała się do szkoły. Każdy mógł tam znaleźć coś dla siebie: quizy interaktywne, karaoke, gry w siatkówkę, doświadczenia naukowe i wiele innych. Gościom zapewniono także słodkie przekąski oraz kiełbaski. Wszyscy odpoczęliśmy w miłej atmosferze na chwilę od wyjazdów i zwiedzania.

Początek tygodnia zapowiadał się bardzo ciekawie, a to dlatego, że w poniedziałek mieliśmy okazję sprawdzić swoje umiejętności kulinarne. Z ogromnym zaangażowaniem- pod opieką p. Agaty Bojdo-  przygotowywaliśmy polskie i niemieckie potrawy. Po skończeniu pracy, poszliśmy do auli na uroczysty obiad. Po posiłku ruszyliśmy ponownie z panem Mariuszem Lasotą - tym razem do Ciężkowic. W Skamieniałym Miasteczku każdy mógł ujrzeć uroki polskich lasów.

We wtorek udaliśmy się wszyscy do Tarnowa. Pan przewodnik oprowadził nas po najważniejszych miejscach tego miasta. Zwiedziliśmy m. in. Rynek, ruiny Synagogi Żydowskiej czy Katedrę. Byliśmy także na placu targowym (tzw. Burku). Po powrocie z wycieczki wszyscy spotkaliśmy się ponownie w kręgielni w Olszynach. Wszyscy bawiliśmy się świetnie, a odrobina rywalizacji sprawiła, że jeszcze bardziej się ze sobą zżyliśmy.

30 maja był ostatnim dniem naszej wymiany. Rankiem w naszej szkole wszyscy jej uczestnicy wraz  z opiekunami- p. Małgorzatą Makowiec oraz p. Sylwią Brach-  podsumowali tygodniowy pobyt naszych gości w Polsce. Niemcy byli bardzo mile zaskoczeni naszą gościnnością oraz pozytywnym nastawieniem. Wszyscy stwierdzili, że był to mile spędzony czas na poznawaniu nowych kultur, doskonaleniu języków obcych i zwiedzaniu naszych okolic. Poza tym - poznaliśmy nowych przyjaciół. Niestety o godzinie 15:00 ze łzami w oczach musieliśmy pożegnać naszych kolegów, jednak pocieszeniem dla nas była myśl, że we wrześniu wszyscy znowu się spotkamy.

Justyna Krzyżak- ucz. kl. 1 LO

Składamy serdeczne podziękowania rodzicom uczniów, biorących udział w wymianie- za zaangażowanie, gościnność, serdeczność oraz miłą atmosferę.

Organizacja wymiany była możliwa dzięki środkom finansowym uzyskanym z organizacji Polsko- Niemiecka Współpraca Młodzieży w Warszawie.