planlekcji4

• slide_4n
  • slide_3n
  • slide_5n

„UROKI I SMAKI CZARNOGÓRY I ALBANII”

Opublikowano: wtorek, 21 maj 2019

UROKI I SMAKI CZARNOGÓRY I ALBANIIDnia 26 kwietnia 2019 roku rozpoczęła się dziewięciodniowa wycieczka szkolna do Czarnogóry, Albanii oraz Bośni i Hercegowiny. W wycieczce wzięli udział chętni uczniowie klas ZSP im. Józefa Piłsudskiego w Zakliczynie. Nasz autobus wyjechał spod Klasztoru pw. Matki Bożej Anielskiej w Zakliczynie. W trakcie przejazdu przez Słowację, Węgry i Chorwację, co kilka godzin robiliśmy kilkuminutowe postoje. Granicę Bośni i Hercegowiny przekroczyliśmy około godziny 19:30, a w hotelu w okolicach Sarajewa zakwaterowaliśmy się o godzinie 21:00. Udaliśmy się na obiadokolację, a następnie poszliśmy do swoich pokoi.

Drugiego dnia po śniadaniu o godzinie 7:00 rano wyjechaliśmy w dalszą drogę. Przejeżdżaliśmy malowniczą doliną rzeki Neretwy. Dojechaliśmy do Mostaru i przez półtorej godziny zwiedzaliśmy miasto. Zobaczyliśmy słynny most Archtka Sinnana. Następnie udaliśmy się do miejscowości Błagaj, gdzie zwiedziliśmy dom turecki oraz „VreloBune”. O godzinie 20:00 przekroczyliśmy granicę Czarnogóry, a o 21:00 zakwaterowaliśmy się w hotelu w nadmorskiej miejscowości Čanj. Po zjedzeniu ciepłej kolacji udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Trzeci dzień rozpoczął się śniadaniem o godzinie 8:00. Po posiłku udaliśmy się do miejscowości Bar, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej. Po skończonym nabożeństwie pojechaliśmy do Starego Baru, gdzie poszliśmy na spacer po historycznej części najważniejszego czarnogórskiego portu, usytuowanego na zboczu górskim w oddaleniu od morza. Zobaczyliśmy bramę miejską, kościół św. Katarzyny, ruiny katedry św. Jerzego oraz położony poza miejskimi murami akwedukt turecki. Potem pojechaliśmy zobaczyć najstarsze drzewo oliwkowe na kontynencie europejskim mające 2052 lata! – „Stara maslina.” O godzinie 17:00 wróciliśmy do hotelu i zjedliśmy obiad. Po powrocie do hotelu odbył się piknik, podczas którego mogliśmy degustować lokalne produkty.

W poniedziałek po śniadaniu pojechaliśmy do Budwy. Zobaczyliśmy z tarasu widokowego niedostępną dla turystów słynną skalistą „wyspę-hotel” „Sveti Stefan”, jeden z najbardziej ekskluzywnych nadadriatyckich kurortów. Potem zwiedzaliśmy miasto Budwa. Do hotelu wróciliśmy o godzinie 17:00, a o 19:00 udaliśmy się na kolację.

Piątego dnia o godzinie 6:30 zjedliśmy wczesne śniadanie. Następnie pojechaliśmy do Tivatu. Szliśmy uliczkami „Porto Montenegro” i udaliśmy się na Rejs Statkiem po „Boce Kotorskiej”. Zwiedziliśmy wyspę Hercegnovi. Następnie zobaczyliśmy panoramę prześlicznej barokowej osady nad Zatoką Kotorską. Dopłynęliśmy do Wyspy Matki Bożej na Skale. Zwiedziliśmy tam sanktuarium. Potem dopłynęliśmy statkiem do Kotoru - warownego miasta nad przepiękną zatoką zwaną „Ustami Kotoru”. Mogliśmy zobaczyć wspaniałą architekturę, będącą zlepkiem wpływów bałkańskich i weneckich. O godzinie 19:00 wróciliśmy do hotelu. Następnie udaliśmy się na kolację i nocleg.

W kolejnym dniu wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę do Albanii i na południe Czarnogóry. Zobaczyliśmy panoramę Jeziora Szkoderskiego. Potem zwiedziliśmy centrum Szkodry. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie meczetu, cerkwi oraz kościoła katolickiego. Później poszliśmy zobaczyć pomnik Matki Teresy z Kalkuty. Mieliśmy także okazję zwiedzić twierdzę „Rozafa”. Potem udaliśmy się na chwilę do Ulcinj. W następnej kolejności pojechaliśmy na „wielką plażę” – Copa Cabana, na której spędziliśmy 4 godziny. O godzinie 19:00 byliśmy w hotelu.

Czwartek był dniem poświęconym na wypoczynek. Po śniadaniu udaliśmy się na kamienistą plaże niedaleko naszego hotelu. Każdy leżał na kocu na przemian kąpiąc się w słonym Adriatyku i opalając. Około godziny 18:00 wróciliśmy do hotelu, po czym udaliśmy się na obiadokolację.

W piątek wczesnym rankiem udaliśmy się na śniadanie, po którym wykwaterowaliśmy się z hotelu. Udaliśmy się do Monastyr Ostrog, czyli wkomponowanego w skałę zespołu klasztornego obejmującego dolną cerkiew oraz górną cerkiew Św. Krzyża. Potem przejeżdżaliśmy przez miejscowość Niksić. Ujrzeliśmy wtedy panoramę jeziora Niksickiego, jezioro Klinje, a także Kanion rzeki Sutjeska. Następnie podziwialiśmy pomnik upamiętniający bitwę z okresu II wojny światowej. Po południu dotarliśmy do Sarajewa i zwiedzaliśmy miasto. Mieliśmy okazję zobaczyć Katedrę Najświętszego Serca Jezusowego, Bibliotekę Vecnice, Meczet Gazi Hursev-bega, Bazar oraz Most Gawriło Principa. Potem mieliśmy czas na zakup pamiątek. O godzinie 19:00 przybyliśmy do hotelu w okolicach Sarajewa. Zakwaterowaliśmy się i udaliśmy się na obiadokolację.

W sobotę rano po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy w drogę powrotną do kraju. Do Zakliczyna dojechaliśmy późnym wieczorem zmęczeni, ale pełni wrażeń. Będzie to dla nas niezapomniany czas.

Weronika Górska i Oliwia Osuch

wycieczka_czarnogora wycieczka_czarnogora wycieczka_czarnogora wycieczka_czarnogora